Скала-Подільська селищна рада - об'єднана територіальна громада
Борщівський район, Тернопільська область

Чи являються підлеглими раді члени виконавчого комітету і кому підпорядковується апарат виконавчого комітету?

 

Нерідко в місцевому середовищі можна зустріти ставлення до членів виконкому, як до підлеглих раді та самим депутатам. Така позиція викликана в першу чергу тим, що виконавчий комітет є органом, що утворюється радою шляхом обирання певних осіб до його складу. По-друге, люди не розуміють справжнього призначення виконкому, вважаючи його суто органом що вирішує господарські питання і знаходиться у віданні  (міського, сільського) селищного голови.

Виконком створюється за рішенням ради з числа кандидатур, що внесені   (міським, сільським) селищним головою. Тобто депутати можуть погодити чи не погодити певну кандидатуру, але позбавлені можливості запропонувати інших осіб.

Виконком – це колегіальний орган, який координує роботу команди (міського,сільського)  селищного голови. Це орган, який приймає рішення «замість» підлеглих  (міського, сільського) селищного голови. Кожен виконавчий орган, комунальна установа чи підприємства готують проекти рішень і вносять їх на засідання виконкому. Виконком є таким собі колегіальним утворенням, який має задачу перевіряти якість роботи апарату ради, установ і підприємств, а також ухвалювати рішення обов’язкові для виконання громадою та усіма юридичними і фізичними особами.

Умовно виконком виглядає як самостійна гілка влади в системі ради. Такими владними гілками є апарат ради під керівництвом (міського, сільського) селищного голови, рада (як сукупність депутатів на засіданнях постійних комісій та пленарних засіданнях) та виконавчий комітет.

Тому успішна незалежна діяльність цих трьох гілок влади в місцевій раді створює демократичний і конкурентний порядок ухвалення відповідальних рішень. При цьому право на ухвалення рішень надано лише колегіальним органам – раді і виконкому, а апарат ради та (міський, сільський) голова такого права позбавлені, їх рішення (розпорядження, накази) носять виключно організаційний, кадровий та розпорядчий характер (скликати засідання, прийняти, перевести, звільнити, внести на розгляд тощо). Тому за своєю сутністю виконком є органом, що утворюється в специфічний спосіб, за своєрідним політичним компромісом між (міським, сільським) селищним головою (внесення кандидатур) і радою (обрання кандидатур). При цьому рада не має владних (окрім контрольних і установчих) функцій по відношенню до виконкому.           

У ради і виконкому є свій набір повноважень, які не перетинаються (окрім переданих виконкому радою окремих повноважень). Рада наділена повноваженнями утворення та розпуску виконкому. Але розпуск виконкому не є повноваженням, що свідчить про підпорядкованість чи підлеглість.

Розпуск – це продовження установчих повноважень, що витікають з права на утворення виконкому. При цьому важливо розуміти, що рада не припиняє повноваження окремих членів виконкому, а розпускає весь виконком (ліквідовує утворений орган), що припиняє повноваження усіх членів виконкому в цілому. Але повноваження розпущеного виконкому зберігаються до обрання його нового складу.

Рада може скасувати рішення виконкому лише з тих питань, що віднесені до власних повноважень місцевого самоврядування і таке скасування повинно бути обґрунтовано порушенням вимог закону. Усі інші рішення виконкому, що ухвалені в межах делегованих повноважень, рада скасувати не може.

Згідно із законом виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади – також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.

Звітність та контроль жодним чином не свідчать про підпорядкованість. Також варто сказати, що контроль ради стосується контролю за виконанням рішень виконкому, який повинні здійснювати постійні комісії ради та контролю за законністю рішень виконкому з питань власних повноважень місцевого самоврядування. Контроль за законністю рішень виконкому з питань делегованих повноважень здійснюють місцеві органи виконавчої влади.

Питання звітності виконкому є доволі проблемним в місцевих радах.

Виконавчі органи – це апарат ради (департаменти, управління, відділи). Це підлеглі (міського, сільського) селищного голови, адже саме він наділений виключними одноосібними повноваженнями по прийняттю і звільненню керівників виконавчих органів. А виконком – це колегіальний, самостійний і незалежний орган, що наділений власними повноваженнями, рішення, якого є частиною місцевого законодавства. ( Міський, сільський) селищний голова має у виконкомі лише один голос і наділений правом головуючого. Тому, зрозуміло, що він не може звітувати за весь виконком. Звітування цього органу відбувається дуже рідко. Для заслуховування звіту потрібне відповідне рішення ради. Сам звіт має бути попередньо прийнятий як рішення виконкому, а одному з членів виконкому надано повноваження здійснити звіт на пленарному засіданні ради.



« повернутися до списку подій