Скала-Подільська селищна рада - об'єднана територіальна громада
Борщівський район, Тернопільська область

Юридичні служби органів місцевого самоврядування

Юристи за удосконалення роботи відділів правового супроводу діяльності органів місцевого самоврядування (юридичних служб)

      Органи місцевого самоврядування з метою дієвого виконання своїх повноважень та забезпечення постійно зростаючих потреб членів територіальних громад, мають постійно вдосконалюватись та змінювати напрацьовані роками організаційні стандарти, виробляти нові управлінські практики. Особливо це актуально на стадії розбудови правової держави, коли підвищується значення правових форм і методів муніципального управління. Все більше зростає роль юридичної служби (далі – ЮС) органів місцевого самоврядування, оскільки вона повинна бути основною ланкою охорони прав територіальних громад, забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, попередження правопорушень.

Практика діяльності ЮС свідчить про існування проблем в організації їх роботи, що безпосередньо впливають на якість управління місцевими справами та реалізації функцій і повноважень місцевого самоврядування в інтересах відповідних територіальних громад. Існує нагальна потреба в удосконаленні нормативно-правового забезпечення діяльності ЮС органів місцевого самоврядування на локальному рівні, на рівні інструктивно-методичних актів органів виконавчої влади, підзаконних актів та законів.

Основу цього процесу складають формування та удосконалення нормативно-правової бази як юридичного засобу досягнення реальної упорядкованості системи місцевого самоврядування.

Нормативно-правова база являє собою організаційно-функціональний образ системи місцевого самоврядування, виражений юридичною мовою і який відповідає її цільовому призначенню. При цьому правові норми забезпечують моделювання як самої системи місцевого самоврядування, так і її підсистем, нормування та формалізацію їх функціонально-організаційних структур.

В процесі дослідження нами запропоновано класифікацію нормативно-правових актів в сфері місцевого самоврядування за критерієм ступеня впливу на роботу ЮС:

1. Законодавство, що визначає засади та регулює суспільні відносини в сфері місцевого самоврядування. До цієї групи ми відносимо Конституцію України, Європейську хартію місцевого самоврядування, Закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування» тощо. Це так звана група першого ступеню впливу. Її особливістю є те, що внесення змін (удосконалення) до законодавчих актів цієї групи є дуже тривалим та складним процесом.

2. Нормативно-правові акти, що визначають засади організації правової роботи в місцевому самоврядуванні та регламентують діяльність юридичних ЮС; здійснюють безпосередній вплив на процес формування та організації роботи ЮС органів місцевого самоврядування всіх рівнів.

3. Нормативно-правова база, яку використовують у своїй діяльності ЮС органів місцевого самоврядування. До складу цієї групи відносяться галузеві нормативно-правові акти (у вигляді кодексів, законів, інших нормативних актів) за сферами суспільних відносин, що регулюються цивільним, трудовим, земельним, фінансовим законодавством тощо. Окрему підгрупу складають нормативно-правові акти процесуального характеру: кодекс адміністративного судочинства, цивільно-процесуальний, господарсько-процесуальний тощо. На перший погляд, ця група має найменший вплив на якість організації правової роботи в цілому та ефективність ЮС зокрема. Однак, це тільки на перший погляд, оскільки робота працівників ЮС в місцевому самоврядуванні має наскрізний характер та охоплює весь комплекс правовідносин всіх без виключення сфер життєдіяльності територіальної громади. Від якості нормативно-правової бази в окремій сфері суспільних правовідносин залежить напряму здатність ЮС забезпечувати високий рівень вирішення питань місцевого значення та задоволення інтересів територіальних громад.

забезпечення роботи ЮС, що потребують удосконалення:

1) законодавство в сфері місцевого самоврядування, а також інші нормативно-правові акти, що відображають специфіку надання публічних (адміністративних) послуг та здійснення адміністративних процедур;

2) нормативно-правові акти, що регламентують порядок створення та організацію роботи ЮС.

4) нормативно-правові акти, що регулюють трудові відносини в місцевому самоврядуванні.

Чинне законодавство, що регулює відносини в галузі місцевого самоврядування не досконале: по-перше, чітко не регулює відносини, що виникають у діяльності органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб щодо забезпечення реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб; по-друге, практично не визначає порядок діяльності органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб щодо надання якісних адміністративних послуг; по-третє, майже не регламентує процедури розгляду адміністративних справ. В адміністративному законодавстві саме процедурна частина є найменш розвиненою. На сьогодні, відсутнє поняття та визначення категорії «адміністративна послуга», що не сприяє підвищенню ефективності діяльності органів місцевого самоврядування.

 

В свою чергу, органи місцевого самоврядування потребують розробки Рекомендацій з питань організації загально-правової та нормотворчої роботи, які на сьогоднішній день взагалі відсутні і в більшості органів місцевого самоврядування ці питання комплексно не формалізовані та неврегульовані. Лише частково вони знаходять своє відображення в регламентах діяльності місцевих рад та їх виконавчих комітетів.

Підсумовуючи вищевикладене, необхідно зазначити, що найголовніший крок в удосконаленні нормативно-правового забезпечення діяльності ЮС полягає у забезпечені відповідними інструктивно-методичними матеріалами та інструментарієм роботи ЮС на рівні відповідних органів місцевого самоврядування. Це можливо здійснити лише шляхом удосконалення відповідних локальних нормативно-правових актів.

 

 



« повернутися до списку подій