Скала-Подільська селищна рада - об'єднана територіальна громада
Борщівський район, Тернопільська область

Для чого потрібне об’єднання територіальних громад

НА ПРОХАННЯ ЖИТЕЛІВ НАСЛЕНИХ ПУНКТІВ ОТГ ВІДДІЛ ПРАВОВОГО СУПРОВОДУ ДІЯЛЬНОСТІ ОМС ТА КАДРОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗ’ЯСНЮЄ основні аспекти децентралізації -  Закон Україн «Про добровільне об’єднання територіальних громад»:

         Для чого потрібне  об’єднання територіальних громад?

      Одним із важливих наслідків реформи  є посилення матеріальної спроможності громади. Звідки візьмуться фінансові ресурси в нових громадах? По-перше, це       збільшення податкових надходжень.

     У бюджеті громади залишається 85% власних надходжень, наприклад: податки на землю, нерухомість, фіксовані податки, що платили господарства, фірми, сільгоспвиробники — 100%, податку на доходи фізичних осіб — 60%. Як розпоряджатися цими коштами, теж буде вирішує не центральна влада, а місцева.

Є два основних джерела державної підтримки об’єднаних територіальних громад – Державний фонд регіонального розвитку та субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо розвитку інфраструктури ОТГ    

 

     ОТГ отримує достатньо велику територію, де багато людей, а тому український чи неукраїнській бізнес буде більш зацікавлений розмістити там виробництво.

       Наприклад, якщо сьогодні дозволи на будівництво чи приймання в експлуатацію належали державним органам (спеціальної архітектурно-будівельної інспекції), то після реформи це буде компетенція громади. Тому підприємцям не потрібно все узгоджувати з кількома органами – вони працюють безпосередньо з одним органом від громади. Саме це спонукатиме місцеву економіку розвиватися, а відтак збільшувати ресурси для добробуту всіх і кожного.

Реформа освіти та охорони здоров’я в контексті децентралізації


       Існують певні побоювання, можливо, й не безпідставні, що децентралізація може спричинити скорочення бюджетних установ, а саме закладів освіти та закладів охорони здоров’я. Чи загрожує безробіття теперішнім працівникам сільрад, що об’єднуються? Значного скорочення штату органів місцевого самоврядування не відбудеться, але зміниться його якісний склад. Тим, хто не знайде себе у «нових структурах», держава обіцяє надати необхідну підтримку.

       До реформи – надання адміністративних (міграційна служба, реєстрації бізнесу, речових прав) та соціальних (поліклініка, пенсійний фонд, відділ субсидій, Центр соціального захисту) послуг здійснюється в районному центрі.

      Після реформи – такі послуги надаватимуть у кожному центрі громади.

Що буде з освітою?

      Новоутворена громада зможе забезпечити належний рівень життя своїх громадян у різних сферах життя. Сьогодні спільнота не має великого впливу на цю сферу. Але після об’єднання громада матиме повноваження і ресурси, або вирішувати питання матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів середньої шкільної та дошкільної освіти. Наприклад, це означає, що, за рішенням громади та наявності ресурсів, у дитячому садочку можуть добудувати спортивний зал чи басейн, а в школі облаштувати комп’ютерний клас чи навіть дослідницьку лабораторію.

        Фінансування шкіл відбувається за рахунок субвенцій, що перераховуються бюджету OТГ з державного бюджету України двічі на місяць до 10 та 25 числа. Субвенції на освіту розраховуються за кількістю учнів з урахуванням низки коефіцієнтів, у тому числі, малокомплектних шкіл, враховує показники оплати праці та матеріальне забезпечення навчального процесу. Кошти субвенції також можуть спрямовуватися на капітальні видатки, якщо будуть забезпечені видатки поточні та не буде боргів за захищеними статтями. Рештки коштів наданої субвенції в кінці бюджетного року залишатимуться в школах.

      Об’єднані територіальні громади в процесі діалогу можуть самостійно вирішити, скільки їм необхідно дитячих садків, шкіл та закладів охорони здоров’я, чи зможуть вони їх профінансувати. Реформа – це спосіб створити оптимальну бюджетну мережу самими людьми.

Що буде з медициною?

   Людей залякують закриттям медичних закладів, але це не відповідає дійсності. На рівні громади в обов’язковому порядку функціонує первинна медицина та швидка допомога. Якщо громада забажає і зможе утримувати медичні заклади  складнішого рівня, наприклад, стоматологічний пункт, то так і буде.

 

      Якщо людина потребуватиме лікування в стаціонарі та складніших медичних послуг, вона зможе їх отримати рівнем вище. Спеціалізована медична допомога – така, як онкоцентр, кардіоцентр та інші – базуватиметься в центрі регіону/області.

     Фінансування відбуватиметься через відповідну субвенцію від держави, що перераховуватимуть до бюджету об’єднаної територіальної громади не пізніше 10 та 25 числа кожного місяця. ЇЇ обсяг розраховується відносно чисельності населення. Кошти субвенції будуть спрямовані на оплату поточних видатків закладів охорони здоров’я, зарплатню медичних працівників та профільних програм.

     Також об’єднані територіальні громади зможуть залучати кошти з різноманітних фондів та програм для розвитку та покращення медичного забезпечення. Наприклад, кошти державного Фонду регіонального розвитку, різноманітних грантових програм Європейського Союзу та окремих країн. доступними стануть довгі дешеві кредити, спрямовані на модернізацію медицини та наближення її до всіх верств населення.

Що зміниться після реформи для звичайного громадянина?

    Усі дозволи, реєстрації, посвідчення можна буде отримати на місці – в центрі надання адміністративних послуг. Кожна громада надаватиме послуги, які сьогодні доступні для громадян тільки на рівні району.

 

     Управління освіти та культури, охорони здоров’я, соціального захисту населення, Пенсійного фонду, Центру зайнятості, відділ реєстрації актів цивільного стану та майнових прав і відділення казначейства створять у кожній громаді. Також для мешканців будуть доступні Центр надання адміністративних послуг, відділ земельного кадастру, архітектурно-будівельна інспекція.

     Усі ці служби значно полегшать отримання для мешканців різноманітних послуг від держави: як адміністративних – довідок, дозволів та інших документів, так і соціального призначення – соціального типу допомог, пенсій, виплат тощо.

     Якщо сьогодні для цього всього потрібно звертатися на рівень району чи навіть області, то після децентралізації значно полегшується процедура, зменшується час розгляду справ та зникає зайва бюрократизація. Надання прозоріших послуг (адже на рівні територіальної громади легше й ефективніше відслідковувати процес прийняття рішень) значно зменшить можливість зловживання та різних корупційних схем.

Як здійснюватиметься  забудова?

   Відповідно до реформи з децентралізації влади відтепер саме ОТГ здійснює архітектурний та будівельний контроль, видає дозволи на будівництво та здійснює прийняття будівель в експлуатацію та контролює дотримання дозвільної та проектної документації забудовниками (відповідний закон набув вступив в дію 1 вересня 2015 року). Терміни і порядок окремих процедур при цьому скорочується до 10 робочих днів.

   Місцеві органи влади обрані громадою, отримують прямий вплив на прийняття рішень про забудову території громади, пріоритети її розвитку та контролю за якістю зданих в експлуатацію об’єктів.

 

Які нові можливості для молоді в процесі реформ?

   Децентралізація відкриває великі можливості для молоді: з одного боку – працевлаштування в нових органах місцевого управління, а з іншого –відкриття власної справи у нових адміністративно-територіальних одиницях.

Підсумуємо: що нам дає децентралізація

     Децентралізація передбачає створення фінансово незалежних громад, які зможуть самостійно і на належному рівні утримувати дитячі садки і школи, амбулаторії, будинки культури, клуби, дороги. Простіше кажучи, децентралізація – це реальний шлях до підвищення якості повсякденного життя мешканців кожного села, селища чи міста.

 

                                 Чому ми обираємо шлях децентралізації?

      Тому що європейський і світовий досвід свідчить: місцеві проблеми можуть ефективно вирішуватися тільки на місцевому рівні. Держава ніколи не дійде до проблем кожного села чи міста, кожної вулиці чи двору.

         Відповідно до реформи децентралізації, ради громад відповідатимуть за дошкільну та шкільну освіту, первинну медицину, комунальне господарство, охорону правопорядку та пожежну охорону. Ради районів – за спеціалізовану шкільну освіту (тобто інтернати та спортивні школи), за вторинну медицину (стаціонар широкого профілю). На рівні регіонів фінансуватиметься професійна технічна освіта, спеціальна медична допомога та інфраструктура регіонального значення.

        Саме ради громад районів/регіонів обиратимуть, куди вкладати кошти в першу чергу. І, звичайно, відповідатимуть за своє рішення перед виборцями. Можна, наприклад, взяти гроші з державного Фонду регіонального розвитку (ДФРР) та зробити корисну справу – поміняти вікна в школі, а можна витратити їх на дорогу між двома селами та здати в оренду ділянки навколо дороги. Через рік грошей може вистачити і на ремонт вікон, і на дорогу.

      У державної влади залишаються лише контрольні та координуючі повноваження, а решта мають перейти на місцевий рівень. За задумом авторів, реформи мають створити на місцях реальне самоврядування, яке в більшості питань не буде залежати від Києва. Адже всім хочеться отримувати послуги на місцях, а не їздити до обласного центру – щоб місцеві громади приймали рішення з важливих питань, які сьогодні їх турбують.

       Децентралізація влади потрібна для того, щоб створити в Україні ефективну систему влади, яка буде повноважною, ефективною, відповідальною перед людьми. Тому, що сьогодні головне завдання влади, особливо місцевої, – створити безпечне і комфортне середовище для життя людини.

Найефективніша влада – та, що перебуває якомога ближче до людей, які, своєю чергою,  її формують і постійно контролюють.

Тепер чекаємо на внесення змін до Конституції України, та законів України.



« повернутися до списку подій