КОРОЛЬ ТЕНОРІВ – МІРО СКАЛЯ

Дата: 13.06.2019 12:28
Кількість переглядів: 1806

Фото без опису

До 110- річчя з дня народження

   Далекого 13 червня 1909 року у Скалі-над-Збручем (тепер – Скала-Подільська) народився  Мирослав Скала-Старицький (справжнє прізвище Старицький, сценічний псевдонім Міро Скаля) (1909-1969), оперний і камерний співак, педагог, музично-громадський діяч. Він пройшов творчий шлях  від крилоса Святомиколаївської церкви в рідному містечку, де дякував його батько Костянтин, до найбільших оперних сцен світу. І все це вдалося йому тільки завдяки винятковому таланту і послідовній праці над собою. Маленьким хлопчиком, коли він ще навіть не діставав очима до батькових нот, Мирослав співав у церковному хорі, стоячи поряд з матір'ю Анастасією. А ще «у 12-ому році життя грав ролю Шевченка, співав соля у хорі батька, малим хлопцем помагав батькові у крилосі, читав Псалтир умерлим, служив до Служби Божої». Пізніше М. Скала-Старицький згадував, що  серед співаків  скалецького хору були люди з такими голосами, що могли б спокійно зробити кар'єру на світових сценах, але «хто тоді в Скалі знав про якійсь опери?». У 20-30 рр. митець співав та грав у мандрівних театрах ім. І. Тобілевича та Й. Стадника, в хорі «Думка». Навчався професійного співу уже від 1937 р. (коштом виграної стипендії від Центросоюзу) у Вищому музичному інституті ім. М. Лисенка. Вже в часі студентства виступав на львівському радіо, а після завершення навчання стає солістом львівського оперного театру. Від  1942 р. співак переїжджає до Відня і там уже залишається після закінчення Другої світової війни. Після віденської «Фольксопера?» стає солістом паризької «Опера?-Комік» (1947 р.) та гастролює по цілому світі: країни Європи, Північної Африки та Північної Америки. У 1953 р. – новий успіх: М. Скала-Старицький став першим тенором Королівської опери «Ля Моне?» у Брюсселі. В його оперному репертуарі понад 40 партій. Виконавська майстерність М. Скала-Старицького незмінно викликала слова найвищої похвали у фахових критиків різних країн світу.

   Від 1963 р. М. Скала-Старицький провадив у Парижі власну музично-драматичну студію, де навчав співу й акторської майстерності талановиту молодь українського походження. Ось як згадувала про свого вчителя одна з його вихованок – Уляна Чайківська: «Майстер Старицький був передусім нашим приятелем, з яким ми могли заторкнути усі теми й усі питання, що ставали перед нами з будь-яких причин. ... Він вчив нас співати з подиву гідною енергією, бажав передати нам своє мистецтво, яким сам володів досконало». М. Скала-Старицький прагнув виховати не лише співаків, артистів, а, насамперед, свідомих патріотів. Його учні вивчали українську мову та вимову, декламуючи вірші, читаючи уривки з прозових творів. Разом зі своїм керівником вони пропагували українське мистецтво на різних імпрезах країн Західної Європи. Ось як в часопис «Українська думка»  писав з приводу вокально-літературного вечора пам’яті Олександра Олеся: «Вечір розпочався доповіддю М. Скала-Старицького про життя і творчість поета. Доповідь мала наскрізь патріотичний характер, бо в ній доповідач висвітлив постать поета не як сентиментального лірика, а як революціонера».

    Ще М. Скала-Старицький багато публікував критичних статей на музичні теми, мав великі плани щодо згуртування «українських Музик на чужині». Та, на жаль, все обірвала рання смерть співака. В останні роки життя він ще зайнявся написанням «Спогадів», котрі не встиг дописати. Вони зберігаються поряд з його особистим архівом (понад 1,5 тис. одиниць збереження)  у Музично-меморіальному музеї С.Крушельницької у Львові і чекають на своїх дослідників… Багато там листів, крізь котрі «червоною ниткою» проходить тема туги за Батьківщиною: «Чужина вбиває не засланням, а безнадією, самотністю і зайвістю». «Я нічого так собі тепер не бажаю, як вернутися додому. До Скали, до Львова, до Києва, на Україну». «Навіть листок із Стрийського парку у Львові вожу як реліквію». «Мені завжди ввижається Скала, прекрасна наша церква, читальня, старий замок, чую співи хлопців і дівчат по обох сторонах нашого коханого, болотистого Збруча». А чи не пророчими виявились слова нашого видатного краянина до друзів, стоячи на площі перед паризьким «Ґрадн Опера?» і спостерігаючи за відвідувачами знаменитої опери ?: «Як би я хотів, щоб вони звідси їхали до нас у Київ слухати опери. І вони будуть їхати, коли ми будемо вільними».

(уривок зі статті «Постаті «з Божою іскрою в грудях»: короткий огляд літературно-мистецької спадщини Скали-Подільської», розміщеної у збірці «Перша ластівка La Skala»)

Оксана Ундерко

 

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь