Регуляторна політика
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Які документи з управління активами ОТГ є регуляторними актами?
Донедавна більшість органів місцевого самоврядування сільських та селищних громад не мала великої необхідності здійснювати регуляторну діяльність. Але у ході децентралізації повноваження органів місцевого самоврядування базового рівня були істотно розширенні. Тож у громад виникла потреба самостійно напрацьовувати та реалізовувати політики, які так чи інакше зачіпають сферу господарської діяльності.
Протягом останніх років у громадах над покращенням управління майном, в результаті ОТГ розроблено та затверджено 228 положення, порядків та інших пакетів програмних (нормативно-правових) документів з питань управління активами, а також реалізовано 340 індивідуальних інструментів, направлених на підсилення ефективності управління майном ОТГ. З практики роботи з громадами, ми бачили, що затверджені документи вимагали врахування положень регуляторного законодавства, тобто регулювання земельних відносин, вирішення питань у сфері благоустрою чи управління майном комунальної власності передбачає необхідність здійснення регуляторних процедур. Недотримання вимог законодавства у цій частині може тягти за собою не просто скасування акту одноразової дії – договору оренди комунального майна чи розпорядчого акту ОМС, - а й визнання усієї діяльності ради чи її виконавчого органу у відповідному напрямку протиправною. На жаль, це підтверджується реальною, подекуди дуже болісною практикою.
Найпопулярніші нормативні документи на місцевому рівні |
Характер акту |
Нормативна грошова оцінка землі |
Не є регуляторним актом[1] |
Положення про регуляторну діяльність |
Не є регуляторним актом |
Положення про оренду комунального майна, відмінного від земельних ділянок |
Може бути регуляторним актом, узгоджуйте текст з ДРС |
Методика розрахунку орендної плати |
Є регуляторним актом |
Положення про діяльність аукціонної комісії |
Не є регуляторним актом |
Положення про орган приватизації (житло) |
Не є регуляторним актом |
Положення про орган приватизації (нежитлова комунальна власність) |
Не є регуляторним актом |
Положення про приватизацію . |
Є регуляторним актом |
Положення про порядок відчуження комунального майна ОТГ |
Є регуляторним актом |
Списання майна |
Не є регуляторним актом |
Положення_Договірна робота |
Не є регуляторним актом |
Положення про комісію безхазяйне майно |
Не є регуляторним актом |
Порядок_відумерла спадщина/безхазяйне майно |
Не є регуляторним актом |
Положення про передачу майна у ОУ_ГВ |
Не є регуляторним актом |
Правила благоустрію |
Є регуляторним актом |
Положення про зовнішню рекламу |
Є регуляторним актом |
Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель комунальної власності |
Є регуляторним актом |
Положення про оренду землі |
Є регуляторним актом |
Порядок паркування транспортних засобів на території населених пунктів ОТГ |
Є регуляторним актом |
Втім статус акту, навіть позначеного у цій таблиці, як такий, що не є регуляторним, може набувати статусу регуляторного акту за наявності хоча б однієї регуляторної норми. Це може статися, наприклад, якщо ви включаєте у цей документ норми, які встановлюють додаткові вимоги до суб'єктів господарювання (строки чи умови надання публічних послуг, права, обов'язки чи умови поведінки суб'єктів господарювання тощо). Це також можливо у випадку, коли ви поєднуєте у одному документі кілька сфер регулювання.
Тому Державна регуляторна служба України звертає увагу , що нормативно-правовий акт або інший письмовий документ, прийнятий уповноваженим регуляторним органом, вважається регуляторним актом, якщо хоча б одне з його положень відповідає ознакам регуляторного акту, визначеним у статті 1 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Разом з цим, визначення регуляторності того чи іншого документа можливе лише після здійснення його всебічного аналізу на предмет встановлення, змінення чи скасування ним норм права, виявлення сфери застосування; визначення спрямування документа або окремих його положень на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання.
Отже, віднесення будь-яких документів, до категорії регуляторних актів можливе лише за умови надання їх повного тексту.
Тому у разі виникнення сумнівів щодо статусу вашого акту, не бійтеся надсилати його проект до територіального органу ДРС України. На своєму досвіді ми переконалися, що допомогу у цій службі надають швидко та якісно.
Рішення сесій №204/4-2021 «Про затвердження Плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2021 рік»